Stadsteatret i den tyske by Heidelberg er et eksempel på, hvordan finansieringen af en stor bygningsrenovation af et teater blev sikret gennem en forening af store fondsdonationer og flere tusinde økonomiske privatbidrag, crowdfunding, fra de lokale borgere i Heidelberg. I juli 2006 blev det annonceret, at teatret skulle lukke i oktober samme år.
Af Jakob Høgh Sørensen
Der var fundet råd i bygningskonstruktionen, og Stadsteatret måtte derfor lukke af sikkerhedsmæssige årsager. Efter flere diskussioner i byrådet kom man fra politisk side ikke nærmere en afgørelse af, om teatret skulle bestå; man ønskede at bevare teatret, der udgjorde en stor del af byens kulturliv, men vurderede, at omkostningerne for byggeriet, der nemt ville løbe op i et tocifret millionbeløb, ville blive for bekosteligt for byens kulturbudget.
Umiddelbart så fremtiden dermed sort ud for teatret. Men for at imødekomme finansieringskvalerne lancerede avisen Rhein-Neckar-Zeitung i samarbejde med teaterets ledelse kort tid efter en overordnet indsamlingskampagne under titlen ‘Vi redder vores teater’. Samme måned blev der desuden stiftet en borgerkomité under ledelse af erhvervsmanden Wolf Meng, der skulle mobilisere de lokale borgeres engagement i indsamlingen til restaureringen. Avisen, teateret og komitéen i forening afholdt støttearrangementer og lancerede flere initiativer med henblik på at skaffe finansiering til byggeprojektet – bl.a. ved at sælge forgyldte byggesten med autografer fra diverse notabiliteter og give donorer muligheden for at få deres egen stol med navn i den nye sal.
Foruden de folkelige donationer meldte flere mæcener sig på banen med tildelinger af større millionbeløb. Erhvervsmanden og bysbarnet Manfred Lautenschlägers fond, Manfred Lautenschläger Stiftung, var den første til at donere penge efter at være blevet kontaktet af både Rhein Neckar Zeitungs chefredaktør og talsmanden for borgerkomiteen. Dette førte i første omgang til, at Lautenschlägers fond i 2006 donerede 750.000 € og lidt senere tilførte yderligere 250.000 €. Indtil da havde man indsamlet i alt 3 mio. € ud af det samlede omkostningsbeløb på 58,1 mio. € for bygningsrenovationen.
Hos de forskellige initiativtagere til indsamlingskampagnen har der været bred enighed om, at Lautenschlägers donation har haft stor betydning, ikke kun økonomisk, men også fordi den skabte den nødvendige opmærksomhed omkring projektet og blandt andet tiltrak flere donorer som eksempelvis Wolfgang Marguerre, der donerede 13 mio. €.
Lautenschläger fortæller til kulturledelse.dk, at hans donation ikke var fulgt af bestemte betingelser og krav af nogen art. Selvom han ikke er noget stort teatermenneske, ønskede han at gøre noget godt for en by, hvor han har opholdt sig store dele af sit liv, og som han ønsker skal blive ved med at kunne tilbyde et stærkt kulturliv. Med blandt andet Lautenschlägers hjælp kunne man ultimo november 2009 påbegynde renoveringen af teatret, der omtrent tre år senere kunne åbne på ny.
Efter åbningen har teatret oplevet en enorm succes og har, ifølge ansatte i teatrets PR-afdeling, så godt som udsolgt til alle forestillinger og produktioner. De fortæller til kulturledelse.dk, at man oplever en ekstraordinær interesse for teatrets aktiviteter; I den foregående sæson opnåede samtlige forestillinger og produktioner at sælge 90 % af de tilgængelige sæder. Den brede opbakning skyldes med al tænkelighed de forskellige initiativtageres evner til at aktivere byens borgere og lokale filantroper i indsamlingen til renoveringen. Det forbedrede billetsalg kan med andre ord højst sandsynligt ikke kun tilskrives en ny, flot bygning, der – når alt kommer til alt – blev en realitet pga. de generøse fondsdonationer – men i højeste grad et nyt mentalt ejerskab fra byens befolknings side.
Det interessante i denne forbindelse er naturligvis, hvor længe denne effekt holder og på hvilken måde det ville være relevant, i danske sammenhænge, at se på et sådant virkningsfuldt medspil mellem store donationer og crowdfunding.
Maguerre Saal i Heidelberg Stadsteater
Fotos: waechter+waechter architekten
Casen om Stadsteateret i Heidelberg er den ene af to cases, der er at finde i kulturledelse.dk – MAGASIN 2 omhandlende filantropi og fondsstøtte. Magasinets anden case handler om M/S Museet for Søfart i Helsingør.
Læs mere om teateret og renovationsprojektet her: